25 Aralık 2013 Çarşamba

Teleskop ile Ay Gözlemleri

Blogumun ismini uzay teknolojileri vermemin bir sebebide amatörde olsa biraz uzay hakkında bilgiler vermekti. Bu güne kadar bu konuda birşey yazamamıştım. Fakat hem yakın bir arkadaşımın Fizikçi olması hem benim uzaya hayran olmam ve arkadaşımdan aldığım ilginç bilgiler ile birkaç cümlede olsa birşeyler yazmayı çok istiyordum. İşte bugün böyle bir fırsatı elime geçirdim.

Amatör bir uzay hayranı olarak geçtiğimiz günlerde yarı profesyonel bir teleskop satın aldım ve ilk uzay izleme deneyimlerime başladım. Tabiki öncelikle biraz teknik bilgi verdikten sonra nasıl bir izleme yaptığımdan da bahsedeceğim.


Evet teleskobumuzun markası; Guan Sheng 8 inch yani 20 cm lik çapında Newton sitili bir teleskop. Uzayın derinliklerini izleme olanağı veren kullanımı kolay bir teleskop. Tabiki ayak sistemi ise tamamen motorlu ve bilgisayar kontrollü MEADE LXD75 Goto  MOUNT & TRIPOD. Bu sistem sayesinde bilgisayarınıza yüklediğiniz bir yazılım ile 30.000 den fazla gökyüzü cisim ve nesnesini izleme fırsatınız var. Mesela Jüpiter'i izlemek istiyorsunuz, programdan Jüpiter'i seçiyorsunuz teleskobu hazırlıyorsunuz ve düğmeye basınca teleskop bulunduğunuz yere göre Jüpiter'e dönüyor ve Jüpiter'i izliyorsunuz. Tabiki hava durumu burada çok önemli, havada hiç bulut olmasada bazı akşamlar gökyüzü daha temiz ve net oluyor işte o akşamlarda rahat bir şekilde uzayın yada samanyolunun derinliklerine yada diğer gezegenlere bakma imkanınız oluyor. 

Şimdi 23-12-2013 sabah 03:15 civarı yaptığım gözlem hakkında biraz bilgi vereyim. İlk denememi evimin içinden camı dahi açmadan yapma fırsatım oldu, her nekadar Rotterdam da havayı temiz ve bulutsuz bulmak zorda olsa 22 yi 23 e bağlayan gece hava pırıl pırıl oldu. Bu seferde başka bir problem vardı karşımda o da bu gece ay saat kaçta ve hangi açıda olacak, SkyView programı ile baktığımda ay gece 01:00 den itibaren evimizin penceresinin önüne geleceğini gördüm ve sabah 03:00 den itibaren Ay Rotterdam'ın tam üzerinde ve çok net bir şekilde görünecekti. Gerçektende gece saat 03:10 civarı birden uyandım ve perdenin kenarından baktığımda havanın tertemiz ve Ay'ın pırıl pırıl olduğunu gördüm, tabiki hemen kalkıp teleskobumuzun başına geçtim ve hemen elle ayarlamamı yapıp Ay'a bakmaya başladım. Evet ay gerçekten bütün parlaklığı, kraterleri ve diğer Ay üzerindeki enteresan şekilleriyle karşımda idi. İlk  defa böyle bir gözlem yaptığım için çok heyecanlandım. Fakat teleskobu bilgisayarıma henüz bağlamadığım için özel fotoğrağ çekme modülü ile o muhteşem görüntüyü alamadım. Yine de iphonumun kamerası ile birkaç resim çekmeyi denedim.


Yan tarafta ki resimler 23-12-2013 tarihinde sabah 03:15 ile 03:35 arasında çekilmiş resimlerdir. 1. resim 26mm lik bir mercek ile çekilmiş resimdir. 2. resim ise 9,7mm lik mercek ile çekilmiştir. Enteresan olan Ayın doğuya bakan kısmında inanılmaz derecede çok krater göze çarpması. Batı tarafına geldikçe krater miktarında azalma var. Güneşin yoğunluğu sebebiyle batı kısmına bakmak oldukça zor insanın gözünü çok rahatsız ediyor. Ay'ın orta kısımlarına doğru daha farklı şekiller gözüküyor. Ay'da rüzgar olmadığı için birşey çarsa bile izi binlerce sene orada kalıyor tabiki bu kraterler kimbilir nezamandan. Bu resimlerin yakında daha da kalitelisini çekip buradan yayınlamak istiyorum fakat Rotterdam'da bulunmam ve artık kış mevsimine girmemiz  gökyüzü izleme gün sayımı baya bir düşürecektir. Zannediyorum önümüzdeki yaz bulutsuz her gecede açık arazideki bahçemizden bütün gece boyunca diğer gezegen ve yıldız kümelerine baya bir vakit ayıracağım. Umarım çok daha net ve güzel resimler çekip buradan yayınlamaya çalışacağım.



 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder