24 Haziran 2013 Pazartesi

Pontiac V8 Motorların Güçlendirilmesi için yapılabilecekler.

PONTIAC MOTOR TAVSİYELERİ
          Burada yazacağımız bütün tavsiyeler Pontiac uzmanları tarafından tavsiye ediliyor. Standart hazırlanacak motorlar için pek söylenecek şey yoktur. Fakat yinede dikkat edilecek şeyler mutlaka vardır. Motorunuzu yenileyeceğiz Firma yetkililerinin çalıştığı rektifiyeci leri mutlaka araştırmanızı tavsiye ederiz. Bir motor toplamadaki en önemli ve hayati ayarların yapıldığı yer rektifiyecidir. Ve motorun içindeki piston, sekman, yatak boşluklarını son derece dikkatli ve düzgün yapılmalıdır. Hiçbir usta yaptığı motorun kısa sürede bozulmasını istemez. Kendisi bu yüzden ne kadar dikkatli çalışıyorsa rektifiyecisininde çok dikkatli olmasına dikkat etmelidir. İkinci bir husus ise motorun toplanırken bütün parçaların çok dikkatli bir şekilde kontrol edilmesi ve hiçbir pislik, toz, toprak kalmayacak şekilde yıkanması ve kurutulması gereklidir. Çünkü yatakların içine gidecek birkaç kum taneciği yatakların hemen çizilmesine sebebiyet verecek ve aşınmalar daha ilk anda başlayacaktır. Motorun içindeki bütün cıvata ve somunların sıkma ağırlığı fabrika tarafından tespit edilmiştir. Yeni yapılacak motorunuzda uzmanların tavsiye ettiği önemli şeylerin başında çok kaliteli yatakların kullanılmasıdır. FEDERAL MOGUL, CLEVITE 77, marka yataklar tavsiye edilen en iyi yataklardan dır. Fakat clevite 77 en çok tavsiye edilen yatak markasıdır. Sekman seçimi ve yağ pompası seçimleri önemlidir. Bir motor yapılmaya başlandığında Yağ pompası mutlaka değiştirilmelidir. Pontiac uzmanlarının tavsiyelerinden biride Piston kollarının üzerindeki cıvataların da değişmesidir. Motorun üzerindeki en büyük stres piston kolu cıvatalarındadır. Pontiac kolları için ARP firmasının ürettiği kol cıvataları Türkiye fiyatı 60 ila 70 USD dolarıdır. Bu cıvatalar çok yüksek kalitede çelik olarak üretilmiştir. Yıllarca çalışan motorun içindeki dönme stresi kol cıvatalarının zamanla uzamasına sebep verir ve kol yataklarında boşluk oluşturabilir. Yağ pompasının değişmesi ile iyi bir yağ basıncı ve iyi bir yağlama motorun ömrüne ömür katacaktır. Motorunuza takılacak eksantrik daha öncede belirttiğimiz gibi uzman kişilerce seçilmelidir. Günlük kullanım için hazırlanan bir motora asla yüksek dereceli eksantrik takılmamalıdır. Hem benzin yakışı hem egzost tan çiğ benzin atışı, gürültülü ve rolanti devrinde dengesiz çalışması günlük kullanım için hazırlanan bir araba için iyi olmaya bilir. Bir çok insanın dikkat etmediği en önemli unsurlardan birisi ateşleme sistemidir. Her ne kadar standart bir araba motoruna kendi üzerindeki ateşleme yetse de yanma odasına giren yakıt-hava karışımının en iyi şekilde patlatılması ve yüksek güç üretilmesi iyi bir ateşleme sistemi ile gerçekleşir. Yarış için ve yüksek performans cadde kullanımlarında iyi bir ateşleme tavsiye edilir. Motorun devri yükseldikçe ateşleme zamanı kısalacağı için ateşleme sisteminizin kıvılcım kaçırma riski artmaktadır. Amerikan arabalarında 1974 yılından 1980li yılların ortalarına kadar HEI (high energy ignition) kullanıldı fakat artık bu ateşleme sistemi kullanılmıyor. Multi Spark Discharge sistemi şu anda en popüler olarak kullanılan sistemdir. Eğer bu sistemi arabanıza koyabilirseniz yarışlarda ve yüksek performans kullanımlarda ateşleme problemleri yaşamazsınız. Eğer arabanızda nitrous sistem varsa mutlaka ve mutlaka bu MSD sistemini kullanmanızı tavsiye ederiz. Çünkü ateşleme de oluşacak problemler motorunuza zarar verebilir ve arabanızda misfire denilen ateşleme kaçaklarına maruz kalır.

          Şimdi arabanızda kullanabileceğiniz motor tiplerini aşağıda hazırlayalım ve en uygununu kendiniz seçin.
           1. Kademe Standart motor. Günlük kullanım için hazırlanabilecek motor.
        
          350-400-455cuin lik motorlar.
          Motorun üretim yılına göre hazırlanması en uygunudur. Eğer motor modeliniz benzin krizi modellerden ise daha az sıkıştırma oranı ve daha az benzin yakan bir kombinasyona sahiptir. Gerçekten çok zorlanmadan limitlerinde kullanıldığında senelerce çalışabilecek motorlardır. Türkiye de karşılaştığımız hemen hemen bütün Pontiac motorları benzin krizinde üretilen modellerdir. Arabanın benzin yakışını en çok etkileyen etken eksantrik seçimidir. Bu yüzden arabanızdaki fabrikanın o sene koyduğu eksantriği bilmek gerekir. Genellikle bu eksantrik profili rolanti devrinden başlayıp en fazla 4500d/dak çalışabilen. 2500d/dak kada en fazla Tork gücünü üreten ve 3500d/dak da en fazla beygir üreten eksantrik dir. Çok iyi ayar yapılmış ve problemsiz bir karbüratör sistemine sahip böyle bir araba 100km de 15 litre yakabilir. Hatta daha az yaktığını idda edenler vardır.

          Böyle bir motorun yenilenme zamanı geldiğinde değiştirilmesi gerekecek parçalar motor açılmadan bilinemez fakat en iyi şartlarda mutlaka değişmesi gereken parçalar çoktur. Ana, kol, eksantrik yatakları, sekmanlar, Durumuna göre pistonlar. Eksantrik, itecekler, durumuna göre siboplar, sibop yayları, yağ pompası, piston kollarının cıvataları, orijinal olmayan motor içindeki cıvatalar, komple takım conta, motor su tıpaları, bujiler, durumuna göre buji kabloları, durumuna göre benzin yakışını direk etkileyen yeni bir karbüratör, hava filtresi, yağ filtresi, ateşleme sistemindeki rotor ve distribütör parçaları. Fakat motor açılıp incelendikten sonra ustanız size başka parçalarda almanızı isteyebilir. Motor yapılırken şimdilik idare etsin mantığı kullanılmamalıdır. Yeni parça birlikte çalıştığı eski parçayı çabucak bozabilir. Standart motorun içinde yapılacak ekstra işlem yoktur boşlukları fabrika verilerine uygun şekilde verildikten sonra hiçbir problem çıkmaz.

          Verilmesi gereken yatak boşluk değerleri;
     
BEARINGS

CLEARENCE      3.000 Mains      3.250 Mains       All Rods
 Stock clearance  .0002 - .001"       .0005 - .001"      .0005 - .001

          2. Kademe yüksek performans. Günlük kullanım ile birlikte daha fazla performans için hazırlanacak motor.
           350-400-455cuin lik motorlar.
         Daha önce yazdığımız gibi bu şekilde hazırlanacak bir motor en fazla ’60 yılların sonlarındaki motorlara sadık kalınarak hazırlanmalıdır. Bunun dışında ekstra olarak kendinizden yada arkadaşlarınızdan tavsiyeler alınarak eklemeler yapılabilir. Fakat çok daha iyi olması beklenirken çok daha kötü sonuçlarda çıkabilir. Türkiye standardındaki benzin kalitesi hazırlanacak motor için önemlidir. Yüksek performanslı motorların ihtiyaç duyduğu en önemli etken sıkıştırma oranıyla başlar. Bizler 8,5:1 ila 10,5:1 sıkıştırma oranlarını Türkiye deki benzin kalitesine göre tavsiye ediyoruz. Fakat 9,5:1 ile 10:1 bir sıkıştırma oranı bir Amerikan motoru için en idealidir. Daha yüksek sıkıştırmalı sistemler tabi ki kullanılabilir fakat yüksek oktanlı benzin gerekmektedir. Sürekli bu benzin bulunamaz ise avans problemleri ve vuruntu kaçınılmazdır. Pontiac uzmanları sıkıştırmayı silindir kapağından almaktan yanalar. 350 ve 400cuin lik motorlar için en popüler silindir kapakları 72cclik kapaklardır. 455cuin lik motor için 87cc-90cc ve 101cc lik kapaklarla sırasıyla 10,5:1  9,5:1  8,5:1 sıkıştırma oranları elde edilebilir. Hazırlanacak motorda çelik piston mutlaka tavsiye edilmektedir. Bu sıkıştırma oranları sayesinde dereceli eksantrik rahatlıkla kullanılabilir. Daha öncede tavsiye ettiğimiz RAMAIR IV “ T ” kodlu eksantrik en iyi seçimlerdendir. Bu eksantrik 2600-5800 güç çizgisine sahiptir. Uygun parçalarla 6500 devirde devir biter. Fakat tavsiye edilen 5500 ila 5800 devirlerinde vites atmaktır. Bu eksantrik hidrolik sistemlidir sürekli caddelerde dur kalklarda daha iyi sonuç verir. Yaklaşık aynı değerlerde Mekanik sistemle çalışan eksantrikler mevcuttur. Kendi arabamdaki eksantrik RAIV eksantrik ile hemen hemen aynı profile sahip mekanik eksantriktir.  Makine içine kullanılacak malzeme her zaman en kaliteli malzeme olmalıdır. Motorun içine verilen bütün boşluklar standart arabalarda kullanılandan biraz daha fazladır. Yüksek devirlerde daha stressiz ve rahat çalışıp dönmesi için. Bununla birlikte motor yağ yakıp yağ eksiltebilir. Bütün parçalar titizlikle yapılacak motora uygun seçilmelidir. Yataklar CLIVITE 77 yada FEDERAL MOGUL seçilmeli. Piston kol cıvataların mutlaka değiştirilmeli. Yağ pompası high volume seçilmeli. Sekmanlar en kalitelisi olmalı yüksek devirlerde krank üzerine binen stresi azaltmak için windage tray kullanılmalı. Bütün pistonlar teker teker tartılıp gramajlarına bakılmalı gerekirse eşitlenmeli. Yüksek devirde oluşabilecek vibrasyon en aza indirilmelidir. Eksantrik mutlaka eksantrik takma cihazıyla doğru bir şekilde ve o eksantriğin üretici firma tarafından verilen bilgi kağıdında yazılan değerlere göre takılmalıdır. Yanlış takılan bir eksantrik hiçbir zaman doğru çalışmaz ve düşük performans verir.  Krankşaft ın önündeki balans ayalayıcı damper yenilenmelidir. Piston kolları tartılmalı ve gramajları eşitlenmelidir. Ateşleme sistemi mutlaka MSD (Multi Spark Discharge) yapılmalıdır. Yüksek devirlerde gereken yüksek voltaj ve kıvılcım en iyi şekilde sağlanmalıdır. Bujiler mutlaka sisteme en uygun seçilmelidir. NGK ve Autolite bujiler tavsiye edilmektedir. Motorun su yolları itina ile temizlenmeli ve su tıpaları mutlaka değiştirilmelidir. Uzmanlar bütün parçaların sıcak suyla yıkanmasını ve kurutulduktan sona temiz ellerle takılmasını tavsiye ediyorlar. Yağlanarak takılacak parçalar ve direk kuru olarak takılacak parçalara dikkat etmek gerekiyor. Bütün cıvatalar fabrika verilerinde tork anahtarıyla sıkılmalıdır. Fazla sıkılırsa cıvatalar kırılabilir ve büyük problemler doğurabilir. Motor toplanırken çok güzel hazırlanırsa daha sonra iyi bir ayarlama ile çok başarılı sonuçlar elde edilebilir. Bundan sonrası tamamen arabanın yürür aksamıyla ilgilidir. Arabanın ağırlığı, diferansiyel oranı, şanzıman özellikleri, lastik kalitesi cadde performansınızı direk etkileyecektir. Bu konuda daha fazla bilgi verilebilir fakat bu bilgiler gerçekte direk arabanızın mevcut durumuna göre değişir.
          Verilmesi gereken yatak boşluk değerleri;

BEARINGS

CLEARENCE             3.000 Mains      3.250 Mains      All Rods
 Ram Air/Super Duty  .0015 - .0034"  .0010 - .0026"  .0013 - .0033"

          3. Kademe Yarış Motorları. Sadece yarış için hazırlanacak motorlar.
         
350-400-455 ve overbored denilen büyütülmüş motorlar.
         
Güç Torktan gelir! Tork, motor ne kadar büyük ise o kadar çok olur. Pontiac yarış motorları diğer arabaların yaptığı hızları ve süreleri rahatlıkla yapabilir. Yarış için hazırlanacak bir motorda kullanılacak bütün parçalar yarış için üretilmiş parçalar olmalıdır. Çelik krankşaft, Çelik pistonlar, Çelik piston kolları, Aliminyum yarış kapakları, Yüksek devirler için tasarlanmış emme manifoldu, kombinasyona göre seçilmiş çok iyi bir karbüratör. Böyle bir motorun Amerika maliyeti 10 bin doları geçebilir. Bugün mükemmel yarış motorları Türkiye teknolojisi ile maalesef toplanamıyor. Gerçekten hızlı motorlar yapılıyor fakat çok uzun ömürlü olmuyor. Çünkü kullanılan benzin, kullanılan malzemenin yanlış seçilmesi, balans lanacak motor parçalarının balans yapılamaması etkenleri bulunuyor. Amerika da birçok Pontiac yarış motorları hazırlayan firmalar mevcuttur. Problemsiz ve gerçekten mühendisler tarafından dizayn edilen bir motor için en iyi seçim bu motorların ilk üretildiği yer olan Amerika dan motor getirtmek en güzelidir. Fakat Türkiye de yapılmasını istiyorsanız mutlaka işini bilen ve işini profesyonelce yapan firmalar seçilmelidir. Çünkü yarış motorları belli bir mühendislik gerektirir motorun nasıl toplandığından çok nasıl çalışacağı önemlidir. Çünkü çok yüklü olan motorun yüksek devirlerde ki stres altında en ufak bir tekleme ve hataya maruz kalması her şeyin sonu olabilir. Indian Advanture firmasının uzmanlık alanı sadece Pontiac motorlarıdır. Jim Butler ise Amerikanın en ünlü Pontiac yarış motorları yapan firmalarının başındadır. Pontiac Engines firmasi oldukça iyi standart ve high performance motorlar hazırlamaktadır. Wenzler firmasi Pontiac silindir kapakları, emme manifold ları üretimi yapmaktadır. Wenzlerin ürettiği parçalar Amerikanın en ünlü Pontiac yarış motor parçalarıdır. Edelbrock her çeşit Amerikan arabaları için motor parçaları üretmektedir. Aliminyum silindir kapakları, emme manifold ları, eksantrik ler, karbüratörler ve bunun gibi birçok motor parçalarını bu firmadan bulabilirsiniz. Kauffman Racing Equipment firması sadece Pontiac yarış motorları hazırlamaktadır. Oldukça iddalı bir firmadır. Ayrıca silindir kapak işleme işini Amerika da en iyi yapan firmalardan biridir. Çok zor bulunan çelik krankşaft ını bu firma sağlamaktadır.  Aşağıda Motorun bütün cıvata ve somunlarının sıkma güçleri verilmiştir. Bütün sıkma verileri Amerikan güç standardına göre verilmiştir. Ayrıca listede hangi cıvata ve somunların kuru yada yağlanarak takılacağı ve ne kadar daha fazla sıkılabileceği yazılıdır.
          Verilmesi gereken yatak boşluk değerleri;

BEARINGS

CLEARENCE     3.000 Mains        3.250 Mains     All Rods
 Drag race only   .0025 - .0031"     .0025 - .0035"  .0020 - .0035"
 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder